Friday, September 19, 2014

De Hema: hoe Nederlands kan je zijn?


Gisteren gezien in de Hema: een groep giechelende Japanners bij de food-afdeling. Wat zochten ze? Drop? Stroopwafels? Hagelslag? Het zou me niets verbazen als alle Shoestring/Lonely Planetgidsen je aanraden om –waar ook in Nederland – vooral naar de Hema te gaan, al was het maar om iets van het Nederlandse levensgevoel mee te maken (en value for money te krijgen).

Tot 2007 was de Hema een oer Nederlands bedrijf, nu 2014 is het bedrijf in handen van Lion Capital, en bezig aan een grootscheepse restyling in alle ruim 500 winkels. Ben heel benieuwd, hoe de Hema zichzelf opnieuw aan het uitvinden is. 
Afbeelding: http://www.atmicasa.nl
Oh, de Hema, wat houden we er toch allemaal van! Van rookworst, tot tompouce, Jip en Janneke en bh! Van S., de zoon van vrienden en werkzaam bij de Hema, weet ik inmiddels dat de Hema zelfs een speciaal ontworpen ‘worstenmeubel’ heeft. Kijk dat is nou nog eens info waar je wat aan hebt en waar zelfs ik (ondanks stevige afkeer van vlees) blij van word!

Het verbaast me helemaal niks dat de Hema’s in Parijs, Vlaanderen en Duitsland een groot succes zijn. Soms droom ik van een Hema op Times Square in New York City. Stel je voor: hordes Amerikanen en toeristen die zich storten op de stroopwafels. Het zou een klapper van jewelste zijn, wedden?

Hoe kan het dan dat de Hema blijkbaar in zwaar weer zit? Is het misgegaan zodra de Hema in andere handen overging? Ik ken geen Nederlander die de pest heeft aan de Hema. Van Nederlandse expats is bekend dat ze eigenlijk maar een ding missen: de Hema. Zijn we uitgekeken geraakt op de tompouce en de rookworst?

Foto: http://de-webwinkelgids.nl
Ik kan het me niet voorstellen. Wel vind ik dat de Hema wat rommeliger is geworden, hebben de basics niet meer dat leuke en frisse dat ze vroeger wel hadden, heb ik er al tijden geen sjaaltje of tas meer gezien die ik domweg wilde hebben. Daarentegen kun je er nog steeds voor een euro ontbijten, en zijn de bh’s, sokken en hemdjes onverminderd leuk.

Het is nu alle hens aan dek: de grootscheepse restyling die komende zondag klaar zou moeten zijn. De nieuwe fun producten in het assortiment (zowaar een rode ukelele! En natuurlijk veel washi tape om je schoolspulletjes op te pimpen) die mede voor het nieuwe elan moeten gaan zorgen. Ik hoop het toch zo. Want een Nederland zonder de Hema, ik moet er niet aan denken.
 
Afbeelding: www.http://jongehonden.nl

No comments:

Post a Comment