Monday, October 17, 2011

Pinhole

Vandaag de eerste dag van de vakantie. Hoewel ik vrije tijd heerlijk vind, raak ik van de leg zodra er iets dwingends (werk, anderen, planten water geven, hond uitlaten) niet acuut hoeft. Eigenlijk ben ik in de vakantie een redelijke ramp en lig ik vooral in bed. Terwijl ik natuurlijk, net als elk ander weldenkend mens, het liefste mijn huis zou willen opknappen, voor de marathon oefenen, een vreemde taal leren, een bergtopje bedwingen, spannende nieuwe tentoonstellingen bezoeken of een novelle (of tenminste een kortverhaal) zou willen schrijven.

Het komt er allemaal niet van. Ik ga te laat naar bed, en draai me elke ochtend als de wekker gaat (6 uur, de intentie om vroeg op te staan is er) nog even uitgebreid om. In een vlaag van uiterste wilskracht breng ik het op om een boek te pakken en te lezen en eventueel een kopje thee te zetten. Pas tegen twaalven, als ik honger begin te krijgen lukt het me op te staan en enige activiteit te ontplooien. 

Afgelopen weekend daarentegen was ik echt heel erg actief. Gedemonstreerd bij Occupy in Amsterdam, twee musea bezocht (Huis Marseille, een aanrader en Foam, minder) en verder heb ik allerlei heel erg opgewonden gedachten besteed aan pinhole fotografie. Dat kwam door de Stenoflex. Wat is dat gaaf! En het past ook zo bij mij. Ik kan kijken als de beste, maar slaag er niet in om ook maar een redelijke foto te maken met mijn digitale camera. Ik begrijp de knopjes en instellingen gewoon niet. Zelfs een gedegen fotografiecursus heeft daar geen verandering in kunnen brengen.

Maar een klein zwart doosje, te koop bij de museumwinkel van Huis Marseille, zou daar wel eens verandering in kunnen brengen. Heel belangrijk: je kunt er op een luie, slome manier prachtige foto's mee maken. Echt iets voor iemand die dolgraag lang in bed ligt.


yoonsunmin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment