Thursday, December 12, 2013

Mensen zoals jij en ik

Terloops, onnadrukkelijk en innemend. Zo herinner ik me de onlangs overleden acteur Kees Brusse (1925-2013). In de periode 1981-1985 speelde hij de hoofdrol in 'Mensen zoals jij en ik', een serie lichtvoetige korte televisiedrama's over gewone mensen. De verhalen waren van de hand van Horst Reinecker, die ook de serie Derrick schreef.

http://www.beeldengeluidwiki.nl/images/8/88/Kronkels.jpg
Carmiggelt en Brusse

Het waren allemaal afzonderlijke verhaaltjes, die iets verrassends en melancholieks hadden. Een beetje zoals de Kronkels van Simon Carmiggelt (die overigens ook verfilmd zijn met Brusse in een hoofdrol). 'Mensen zoals jij en ik' was een enorm succes voor Brusse. Hij won er in 1982 de Gouden Televizierring, een belangrijke tv publieksprijs, mee. 

Hieronder 'Taxi', een in tweeen geknipte aflevering met een jonge Jeroen Krabbe en Willeke Alberti. Zien? Klik hier (deel 1) en hier (deel 2) of bekijk de onderstaande filmpjes.



Nog altijd goed voor een glimlach...

No comments:

Post a Comment