Thursday, January 23, 2014

Pa's platenkast

Blues, jazz, soul, gospel...  Als klein jongetje heeft Andrew Hozier-Byrne het allemaal eindeloos gehoord en als een spons opgezogen. Wat wil je, als je vader bluesmuzikant is.

Vorige week deed Hozier Nederland aan, hij gaf twee geweldige optredens in Groningen in het kader van het Noorderslag/Eurosonic festival. Ik heb er de pest in dat ik daar niet bij was, volgens mij zijn die nu al historisch. Want geloof me: Hozier is geweldig! Hij heeft het: een prachtige stem, meeslepende liedjes, goede teksten, een innemende persoonlijkheid en natuurlijk een heel goede muzikale opvoeding (pa's platenkast en een paar jaar muziek op Trinity College in Dublin).


Take me to church is de song waar het allemaal mee begon op Youtube, een mooi liedje, maar wat een clip! Wreed, heftig en afschuwelijk om te zien, dat schoot me allemaal te binnen bij het bekijken. In interviews heeft Hozier over die clip het volgende gezegd:  
"...references the recent increase of [organized] attacks and torturing of homosexuals in Russia,  which is subsequent to a long, hateful, and oppressive political campaign against the LGBT community. The song was always about humanity at its most natural, and how that is undermined ceaselessly by religious [organizations] and those who would have us believe they act in its interests."

Zelf zien? Klik hier, of bekijk het filmpje:


Ook heel bijzonder is dit, waaruit blijkt hoe goed er is geluisterd naar pa's platen.

No comments:

Post a Comment