Friday, April 29, 2011

Een vluchtig kusje

Een vluchtig kusje, hoorde ik op het nieuws.  Dat is pas wereldnieuws: dat een prins zijn bruid op het balkon van Buckingham Palace een kus geeft. Hoezo prioriteiten stellen? Koninginnedag, daar gaat het om!

Over een paar uren breekt de 'hel' in Utrecht (maar ook in Amsterdam en Den Haag) los. Morgen is het pas Koninginnedag, maar we nemen vanavond al vast een voorproefje. Dat betekent een ongelofelijke drukte, teveel gezuip, en overal troep. Het blijft me elkaar weer verbazen hoeveel troep ('brol' in het Vlaams, een prachtig woord) er in Nederland in omloop is. Je zou denken dat na een jaartje of vijf (en dus vijf vrijmarkten op Koninginnedag) we er wel vanaf zouden zijn.

 Maar nee: de zooi verhuist doodleuk naar andermans kasten/zolders en verdomhoekjes. En op de een of andere manier levert de jaarlijkse meukverhuizing nog meer rommel op. Ergens kweekt een heel doortrapt iemand spullen die iedereen kwijt wil, maar die zich niet laten weggooien of afdanken. Het beste voorbeeld daarvan zag ik eens op een Koninginnedag in Lisse. Natuurlijk ook daar de onvermijdelijke rommelmarkt. Even hadden we nog de verwachting dat die wel gelardeerd zou worden met Oud-Hollandse spelen, maar niks hoor. Het was louter zooi. Een type troep kwamen we bij elk kraampje tegen: clowntjes. Allemaal duidelijk van dezelfde hand, allemaal ooit eens aangeschaft -waarschijnlijk ter ondersteuning van een of ander vaag goed doel- en allemaal tegelijkertijd over de uiterste houdbaarheidsdatum heen. Een ware plaag.

Hopelijk valt dat over een uurtje of wat te vermijden. Van zes tot half negen ga ik toch even een kijkje nemen op de Koninginnemarkt en dan voor het donker snel weg. Toch kijken of er iets te vinden is. Die hebberigheid zit ook in mij. Geen vluchtig kusje maar koopdrang. Hoezo prioriteiten? De rest van de wereld kan even wachten. Ben ik blij dat mijn gedrag het nieuws niet haalt.

P.S. Hoor net dat er bij demonstraties in Syrie 500 demonstranten zijn gedood. Ik heb er geen woorden voor.

No comments:

Post a Comment