Friday, December 3, 2010

Gebit

Tanden, kiezen, mijn vriendin E. kon zwijmelend praten over gebitten, vooral als ze van mannen waren. ‘Oh, maar hij heeft zo’n prachtig gebit!’ Ik begreep nooit waar die bewondering vandaan kwam. Inmiddels kan ik dat beter invoelen. Wat een zegen, een goed en mooi gebit.

Mijn gebit was niet specifiek goed of slecht. Een keer, op mijn 18e bleek ik –na jaren tandartsloos door het leven te zijn gegaan- 13 gaatjes te hebben. Ja, ik had kiespijn en dan ga je wel.
Jaren later deed zoiets zich weer voor, gelukkig waren het toen minder gaatjes. Relatief zorgeloze jaren (qua gebit) volgden. Een enkel keertje een gaatje, een kroon, maar voor de rest eigenlijk geen centje pijn. Het kostte ook allemaal eigenlijk niks. Nee, ik was uitermate tevreden over mijn tandarts, en sloeg de adviezen van de mondhygiëniste in de lucht (flossen, flossen, flossen).

Ruim een half jaar geleden ontdekte ik dat er een voortand loszat. En zo kwam ik via de tandarts terecht bij de paradontoloog. Er blijkt iets mis te zijn met mijn tandvlees, parodontitis heet het. Een deel van de tanden en kiezen wordt omgeven door ontstoken tandvlees en zit steeds losser. Concreet betekent dat dat sommige kiezen en tanden getrokken moeten worden (en dat inmiddels ook zijn) en dat ik heel goed voor mijn gebit moet zorgen (met tandenragertjes alles schoonmaken, zorgvuldig poetsen).

Pijnlijk is het wel: het krijgen van verdovingsspuiten, het niet kunnen eten, moeizaam kunnen drinken, aanvallen van koorts, gaten in de mond, het moeten praten met een plaatje met twee neptanden, spoelen met waterstofperoxide...
Als de tandarts met me klaar is, begint de paradontoloog pas ècht. De twee eerdere keren dat ik daar was, waren bewerkelijk. Ik hou mijn hart vast.

Twee dingen kan ik nu al concluderen, of eigenlijk drie.
Om te beginnen: ik heb een prima tandarts met een prima assistent; ten tweede: flos voordat het te laat is (en denk erom: roken en parodontitis zijn een slecht paar) en tot slot: de paradontoloog is een dure hobby (want niet of zeer schamel gedekt door de verzekering).

1 comment: