Monday, December 27, 2010

Uitbuiken

Nu kerstmis er weer op zit (2 dagen overdadig eten, drinken en een overmaat aan menselijk contact) is het weer tijd om in ieder geval mentaal uit te buiken van dat alles. Mijn hele systeem wil weer de rust om te schrijven, lezen, rond te darren op het world wide web en tussen de boeken te zitten. Op naar de boekhandel.

Al kijkend en lezend kwam ik deze mensen in virtuele en gedrukte vorm tegen. Leuk, spannend, inspirerend, zodat de geest weer echt in beweging komt.

Maira Kalman combineert bedriegelijk eenvoudige tekeningen en teksten in een ontroerend en lief blog voor de New York Times. Haar manier van schilderen en tekenen doet enigszins doet denken aan die van kunstenaars als Florine Stettheimer en Charlotte Salomon.
Kalman blogt ondermeer over de geschiedenis van de Verenigde Staten, historische figuren als Thomas Jefferson, immigratie, maar ook over de mensen die zorgen dat New York mooi en schoon blijft. Ze is wars van ironie of cynisme, maar heeft een subtiel soort humor. Op internet onder andere te vinden bij kalman.blogs.nytimes.com.

Hugh MacLeod schrijft en tekent over creativiteit, zakendoen en ethiek. Hij viel op omdat hij op de achterkant van visitekaartjes cartoons tekende. Cartoons maken doet hij nog steeds, maar hij heeft zich weten te verzekeren van een grote aanhang door dagelijks een cartoon te posten op zijn site www.gapingvoid.com en door een boek te publiceren met de titel ‘Ignore everybody and 39 other keys to creativity’, daarnaast is hij de CEO voor de Verenigde Staten voor Stormhoek, een Zuidafrikaans wijnhuis. Alles bij elkaar heel leuk en bemoedigend.

Seth Godin is een grootheid op het gebied van marketing en een vriend van Hugh MacLeod (ja, wat had je gedacht; soort zoekt soort), hij heeft een interessante blog (zie: sethgodin.com), een stuk of wat boeken gepubliceerd en originele, relativerende, maar ook heel erg down to earth ideeën over zakendoen, creatief zijn en kunst.

Keri Smith is een illustrator en auteur die naar eigen zeggen (schrijven om precies te zijn) ‘turned guerrilla artist’. In visueel opzicht is ze qua stijl te beschouwen als het jongere, maar veel maffe zusje van Maira Kalman. Van haar hand zijn een paar boeken verschenen met opruiende (en dus leuke) titels als: ‘Wreck this journal’, ‘Mess, a manual of accidents and mistakes’ en ‘The Guerilla Art Kit’.
Nog veel meer valt er te vinden op haar grappige en inspirerende site: kerismith.com.

Uiteindelijk kocht ik van geen van hen iets, maar ging ik over tot de aanschaf van het boek ‘Dispatches from Blogistan, a travel guide for the modern blogger’, geschreven door Suzanne Stefanac. Thuis gekomen ontdekte ik dat het uit 2007 was. Dat is vanuit bloggers perspectief eeuwen terug! Ik weet dat ik laat ben, maar het hoeft me niet ZO onder de neus te worden gewreven. Dat gebeurde ook al toen ik ‘Sex, blogs & rock ’n roll’ las van Ernst-Jan Pfauth. Die startte een blog in 2006. En dan kom ik nog eens kijken. Waarom heb ik niks over Twitter meegenomen? Daar maak ik tenminste nog iets van een kansje.

No comments:

Post a Comment