Saturday, May 21, 2011

Volschieten

De dag is nog niet voorbij en ik heb al twee ik-schiet-vol momenten achter de rug dankzij muziek. Eentje heel rustig thuis, al bladerend in de VPRO gids toen ik een foto van Fairouz zag; eentje in de supermarkt tussen de corned beef en de cup-a soup, toen ik James Blake hoorde.

 Over James Blake valt niet zoveel te melden. Bijzonder, dat wel.

Dan Fairouz, alias de Engel van Libanon. ZE komt naar Nederland (een concert in Carre dat al maanden geleden was uitverkocht)! Fairouz is niet alleen een heel mooie vrouw, ze zingt prachtig en is ook nog moedig. Toen elke Libanees met geld het land verliet (er woedde een vreselijke burgeroorlog) bleef Fairouz. Ze stond altijd boven de partijen, zonder haar christelijke achtergrond te verdonkeremanen.
Op YouTube zijn ontroerende zwart-wit filmpjes te vinden met een piepjonge Fairouz, uit de tijd dat Libanon nog het Zwitserland van het Midden-Oosten was. Maar ook dit intens verdrietige passielied, Wa Habibi, zo ingetogen en smartelijk gezongen. En ja, ik moet er altijd weer om huilen.


No comments:

Post a Comment