Wednesday, March 30, 2011

Double bind

Argeloos keek ik naar buiten. Ik zat in de bus op weg naar het station. En toen zag ik een poster voor een raam: FC Utrecht - Ado Den Haag. Komende zondag gaan deze vaderlandse voetbalgiganten de degens kruisen. Dat belooft wat. Voor mij persoonlijk is dit een double bind van het zuiverste water.

Even een kleine uitleg: double bind is een begrip uit de ontwikkelingspsychologie, Het betekent dat je iemand (een kind) tegelijkertijd twee opdrachten geeft die niet met elkaar stroken. Klein voorbeeldje: wees spontaan. Je bent spontaan of niet, iemand dat opdragen is flauwekul. Daar kan geen enkele persoon aan voldoen.

Ik sta -als geboren Hagenees- en (zie 'older posts') ongelofelijk in het krijt bij Ado Den Haag, anderzijds is FC Utrecht letterlijk mijn naaste buur. Ik ben verscheurd tussen twee -niet met elkaar te verenigen- loyaliteiten,

Godzijdank heb ik een escape. De veertienjarige dochter van goede vrienden wil dat ik de bewuste zondagmiddag op haar 15e verjaardag kom. Uitgenodigd worden door een puber is een groot compliment en in mijn geval een perfecte uitvlucht.

Lieve Anne, laat FC Utrecht en Ado Den Haag het maar uitzoeken, ik ga naar jou toe. Laat ze lekker de wipwap krijgen met hun hardcore fans. Ik ben veel liever bij jou. Ik neem een mooi boek voor je mee, want ik weet dat je van lezen houdt en kritisch bent. Geweldig.

Weet je, als ik aan jou denk en aan voetbal, is de keuze gewoon duidelijk: ik kies voor jou en een boek. En daar kan wat mij betreft niks tegenop. Wat nou double bind.



No comments:

Post a Comment