Friday, March 25, 2011

Een is te veel, duizend te weinig

Lekker het op een zuipen zetten is direct heerlijk, helder blijven juist de volgende ochtend.
Eigenlijk komt het neer op kortetermijn versus langetermijn.

Bij verslavingen staat alles in het teken de korte termijn, van het zo snel mogelijk bevredigen van een tomeloze behoefte. Of gaat het om een niet te beteugelen verlangen? Een niet te beheersen gulzigheid? Om de wens de heftigheid van het bestaan te dempen, te verdoven, te vergeten? Of het juist een glans van grootheid te geven? .

Waarschijnlijk al die dingen bij elkaar. Op Uitzendinggemist.nl zie ik het programma 24 uur met.. van Wilfried de Jong met acteur Jack Wouterse. Een grote man met gevoel. Wouterse vertelt over zijn decennialange verslaving aan cocaïne. En hoe hij afgelopen zomer zes weken verbleef op een Schots kasteel om af te kicken. Hij praat er verstandig over, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij heel goed een afkickende man acteert. Ongetwijfeld doet hij echt heel erg zijn best om korte metten te maken met zijn habit, hij is er in ieder geval erg druk mee. Een kleine greep: maandagochtend individuele therapie, maandagavond groepstherapie, woensdag naar de Anonieme Alcoholisten, donderdag naar de Overeaters Anonymous en zaterdag de Narcotics Anonymous. Praten, praten, praten.

Wouterse vertelt hoeveel moeite het hem kostte om daadwerkelijk toe te geven dat hij een probleem had: “Hallo ik ben Jack en ik ben verslaafd.” Maar over de daadwerkelijke achtergrond van zijn zucht, zijn ziekte, ‘het beest in hem’ komen we niks te weten. Dat het slecht voor zijn gezondheid was, is duidelijk. Maar het blijft in nevelen gehuld hoe diep zijn wanhoop moet zijn geweest voordat hij eindelijk –op aandringen van vrouw en vrienden- naar Schotland ging. Mijn gevoel zegt me dat er iets niet spoort. Hij zegt te ferm dat cocaïne niet leuk is, zal best, maar het moet zeker heel erg lekker zijn. Om zoiets smakelijks te kunnen laten staan, waar je je blijkbaar  zo lang zo toe aangetrokken voelt, moet je heel diep zijn gegaan. Het komt allemaal te makkelijk over zijn lippen. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar het zou me niets verbazen als hij terugvalt.
Het klopt net niet. Wat hij hier doet is geen acteren, het is schmieren.

No comments:

Post a Comment