Wednesday, October 8, 2014

Inspiratie: Levenslang?

Verhalen, (auto-)biografieën, oral history, ik kan er geen genoeg van krijgen. Sterker nog: ik heb er mijn vak van gemaakt. Mijn bedrijf Groei & Gratie (www.groei-en-gratie.nl, binnenkort online) heeft als doel het vastleggen van levensverhalen en familiegeschiedenissen. 
Soms kom je iets tegen waar je erg van onder de indruk bent en dat veel vragen oproept.

Sommige mensen groeien op in een wereld die je (hopelijk) niet kent: misbruik, geweld, verslaving en armoede. Je kunt je niet voorstellen wat het betekent om altijd op je tenen te moeten lopen, altijd behoedzaam te moeten zijn. Toch zijn er kinderen die dat continu om zich heen meemaken. Hoe kan je dan je ontwikkelen tot een gelukkig en evenwichtig mens?

Toch lukt dat mensen. Neem mijn goede vriend G. Toen hij de kans kreeg om te 'ontsnappen' uit de plaats waar hij was opgegroeid, greep hij die met beide handen aan. Je zou kunnen zeggen dat hij naar Utrecht vluchtte. Daar ontmoette hij mensen die waardeerden, ontdekte hij zijn talenten en slaagde hij erin om met veel succes een eigen zaak op te zetten. Hij maakte wat van zijn leven en is tot op de dag van vandaag blij dat hij in Utrecht terechtkwam. 
  
Niet iedereen speelt dat klaar, soms kost het heel, heel veel moeite om alle shit van je jeugd achter je te laten en je leven in eigen hand te nemen. Ex-TBS er Wesley Zippro weet daar alles van. Hij schreef het boek, ‘Levenslang?’, over zijn achtergrond en het leven binnen en buiten de gevangenis en over de manier waarop hij zich herpakte door meditatie en zelfstudie. Ongelezen klinkt het al indrukwekkend.

Wesley Zippro, foto: http://www.rtlnieuws.nl
Op 16 oktober vertelt Zippro over zijn leven en zijn ervaringen in Museum Het Dolhuys in Haarlem, waar op dit moment ook de tentoonstelling ‘Levenslang, het criminele brein ontleed’ te zien is.

Ik ben heel benieuwd naar het boek èn naar Zippro (hier te horen en te zien). Bovendien heb ik allerlei vragen: hoe vertelt hij zijn verhaal, wat zijn de omslagpunten in zijn geschiedenis, wat zijn de ervaringen die hem de moed hebben gegeven om een andere weg in te slaan, hoe is het om een TBS inrichting te moeten verblijven? Maar ook: heeft het opschrijven van zijn (levens-)verhaal hem geholpen en zo ja, hoe dan?
Omslag 'Levenslang?', http://uitgeverijgelderland.nl
Maar mijn hoofdvraag is vooral: wat hebben hij en ik gemeen en waar verschillen we in? Want het wil er bij mij niet in dat hij in wezen zoveel anders is dan ik…

Meer informatie: http://www.hetdolhuys.nl

No comments:

Post a Comment