Tuesday, November 2, 2010

Veel te verbeteren - McKenna 1

Dat er van mij (net als van het merendeel van de overige wereldbevolking, overigens) geen reet klopt, dat wist ik al geruime tijd.

Maar dat dat schaamteloos commercieel uitgebuit op willekeurig welk vliegveld, dat is een nieuw inzicht.

Bij mijn laatste vliegreis zag ik het opeens. Natuurlijk had ik tevoren een impulsaankoop gedaan. Gezien mijn budget overstijgen die nooit de 20 euro. Dus niks  geen tax free Chanel, Swarowski of Sony. Laat staan diamanten.

Het werd natuurlijk een boek. In een vliegtuig ben je immers overgeleverd aan jezelf en houdt het uitzicht ook niet over. Wegdromen en meedeinen zoals in de trein is er niet bij, scherp blijven zoals in de auto omdat je anders een ongeluk op je geweten hebt, evenmin.

Om de een of andere reden kom je met het verstrijken van de jaren ook steeds minder interessante mensen naast je tegen. Of mensen hebben naarmate je ouder wordt minder de aanvechting om je aan te spreken. Geen idee.
Verveling, irritatie en frustratie zijn dan ook vertrouwd gezelschap bij elke vliegreis langer dan anderhalf uur.

Om dit daadkrachtig te bestrijden zijn er op elke luchthaven kiosken met een breed assortiment aan bladen en boeken. De boeken vallen grofweg in drie categorieën te verdelen: bestsellers, thrillers en een raadselachtige restcategorie. Die of te maken heeft met succesvolle ondernemers en hoe ze dat flikten, of met het menselijk tekort. Dit leesvoer valt onder het lemma ‘inspirational’, ‘self help’ en –tegenwoordig heel populair- ‘self improvement’. In de jaren dat ik wegens familiebezoek naar de VS reisde, liep ik zo boeken op met titels als ‘How to become a people magnet’, ‘Succulent woman (an inspirational guide by Sark)’en The Mind Gym’’. De neiging om de ‘Celestijnse belofte’ te kopen heb ik weten te weerstaan net als williekeurig welk boekwerk over willekeurig welk dieet. Elk mens heeft zijn no go areas.

Dit keer viel ik voor ‘Change your life in seven days’ van Paul McKenna. Met uren vliegen in het vooruitzicht leek me dat wel wat, Een vakantie van zeven dagen zou zo goed besteed zijn, spiegelde ik mezelf voor. 

Stel je voor dat het lukt om mijn leven in zeven dagen te veranderen? Dan kom ik de man van mijn leven tegen, verdriedubbelen mijn inkomsten zich (Schoenen! Tassen! Boeken! Kunst!), koop ik het flat naast het mijne en verbouw ik het tot een heus apartment met eetkeuken, sta ik onspannen in het leven, verdiepen zich mijn relaties en ja, dan ben ik heel gelukkig. Dat hou ik mezelf voor. Van de gedachte alleen al dat me dit alles ten deel zal vallen knap ik al enorm op.

Maar iets knaagt. Hoe moet dat dan bij een volgende vliegreis? Er moet iets te verbeteren blijven, want anders raken al die luchthavens al die boekwinkels kwijt met hun self improvement boeken.
En dat, dat zou pas echt erg zijn.

No comments:

Post a Comment