Friday, August 19, 2011

Afgeknapt

Leren door doen of leren door uitleg. In Wild Mind legt Nathalie Goldberg uit dat er twee manieren van leren zijn. Als je leert door doen, merk je dat een uitleg je vaak ontgaat. Niet uit desinteresse, maar omdat de woorden gewoon niet aankomen. Om te leren moet het in je systeem gaan zitten, in je handen, je hoofd en je hart. En dat betekent doen, of het nou om schrijven of om het plakken van een lekke achterband gaat.

Sinds ik dit weet kan ik beter plaatsen waarom ik in bepaalde leersituaties ben afgeknapt. Bij een schriftelijke cursus schrijven moest ik een stukje ter introductie schrijven over mezelf. Ik vond het flauwekul en schreef iets uitdagends. Zo van: ik vertel niet over mezelf, want dan -lieve juf of meester- plaats jij me direct en daar pas ik voor. In plaats van dat de meester (ene meester Jos) de uitdaging aannam en me in zijn reactie nog eens lekker prikkelde, kreeg ik opmerkingen dat ik in het vervolg mijn teksten in lettertype Times Roman, 10 punts, moest inleveren. Dat stimuleerde echt, maar niet heus.

Ik heb het niet meer opgebracht om iets aan die cursus te doen.

No comments:

Post a Comment