Sunday, August 28, 2011

Maria Vaart

Maria Vaart is de naam van een theatervoorstelling waar ik naar toe wil. Een bekende doet er aan mee en ik heb nog nooit een stuk van hem gezien, vandaar.

Helaas is er een kink in de kabel: de plaats waar Maria Vaart te zien is, is Rijkevorsel. Nu ligt Rijkevorsel niet zo ver van Breda en zou het niet al te moeilijk zijn, zou je denken, om van Breda naar Rijkevorsel (of voor mijn part een plaats in de buurt) te geraken. Vergeet het maar.

Volgens een met veel heisa opgezochte lijnkaart van Veolia (de vervoerder van Brabant) zou er zelfs een spoor liggen tussen Breda en Brecht (niet ver van mijn bestemming). Maar verder is er niks te vinden op internet. Elke officiele reisplanner geeft nul komma niks als je ook maar 1 cm over de grens wil. Maakt niet uit van welke kant je het benadert, vanuit Belgie, vanuit Nederland. Het is lood om oud ijzer. Blijkbaar is de filosofie dat locals er van zelf wel achter komen hoe je bijvoorbeeld van Hulst in Antwerpen terecht komt met de bus. En dat de rest van de wereld daar niks mee te maken heeft.

De enige opties die er zijn voor een sul als ik zijn die met veel te dure internationale treinen. Op spitstijden betaal je voor een enkeltje Antwerpen iets van 54 euro!! Neem je de trein naar Mechelen dan ben je veel en veel minder kwijt. Heel raar, want Mechelen is een stuk verder.

Kan iemand me uitleggen waarom dit zo is? Waarom zijn internationale treinen zo ongelofelijk duur, waarom zijn vluchten binnen Europa (behalve als ik wil vliegen, dat dan weer wel) zo ongelofelijk goedkoop? En wat heeft dit alles te maken met een Europa dat en verenigd en duurzaam wil zijn?

Ik begrijp het niet.
De afbeelding “http://www.hetgevolg.be/uploads/Maria%20vaart/ploeg_maria_vaart.jpg” kan niet worden weergegeven, omdat hij fouten bevat.
Maria Vaart

No comments:

Post a Comment