Wednesday, September 3, 2014

De things-to-do van Côte d’Or


Freud stelde ruim een eeuw geleden de vraag: Was will das Weib? Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: chocolade. Als er iets een vrouw goed schijnt te doen dan is het wel dat. Het geeft haar energie, haar humeur kikkert er van op, en dan ook nog die romige smaak… Ja, vrouwen houden van chocola.

Zoals altijd is het de uitzondering die de regel bevestigt. Ik ben èn vrouw èn heb niets, maar dan ook niets met chocolade. Ik koop het nooit, laat staan dat ik me er aan te buiten ga. Een heel, heel enkele keer komt de chocolade op mijn pad en ja, dan eet ik het.

Onlangs kreeg ik een overdosis mooie en dure choco van het bekende Belgische merk Côte d’Or. Een begrip in chocoladeland, want de mensen van Côte d’Or verrijkten de wereld met heerlijks als de Chocotof, de Mignonette en het Bonbonbloc.

Aangezien het tegen mijn principes is om eten te laten bederven, gingen eerst de notenrepen er aan en toen was het tijd voor de Bouchées. Letterlijk zijn dit ‘hapjes’, zeg maar gerust: happen. Witte chocolade van buiten, een soort chococrème van binnen, lekker. Elke Bouchée is apart verpakt.

Die verpakking is bijzonder en brengt me aan het fantaseren. Ik stel me de directie van Côte d’Or voor. Veel mannen in driedelig grijs, een enkele hopelijk kleurrijke vrouw. Er wordt vergaderd, want er moet een nieuw product op de markt. De directie is hevig in conclaaf met de snelle gasten van van het reclamebureau, met de medewerkers van de afdeling product-ontwikkeling en een vormgever. Er wordt heel wat afgepraat voor de Bouchées hun definitieve vorm/verpakking en smaak krijgen.

Ergens in dat enorme en logge proces heeft iemand het idee geopperd om aan de binnenkant van elke afzonderlijke verpakking (een volstrekt onbeduidende plaats) in drie talen iets leuks te zetten.
Een zinnetje dat prikkelt om in actie te komen. Een voorbeeld: ‘Op zeepbellen jagen’ of zoals het in het Frans heet: ‘Essayer d’attraper des bulles de savon’ of -wat prozaïscher- in het Engels: ‘Chasing bubbles’. Aandoenlijk toch?

Iemand aan die tafel heeft vervolgens de opdracht gekregen om allemaal van dit soort mooie zinnetjes te bedenken. Waarom? Daarom! Een soort alternatief things-to-do lijstje dat je subtiel onder de neus wordt gewreven.

Peler toute une orange d’un seul coup
Peeling a whole orange in one go
Of:
Een sinaasappel in één keer pellen

Wat met chocolade niet gebeurt, lukt met een paar woordjes: mijn hele humeur knapt ervan op. 
 

No comments:

Post a Comment