Sunday, September 28, 2014

Egel of vos? Wat wil je zijn?


Utrecht is een heerlijke stad om te wonen! Afgezien daarvan is Utrecht ook nog eens heel erg mooi & interessant, gebeurt er van alles en is er zoveel te zien en te beleven. 
ZZPers, egels en vossen in Utrecht Oost.

Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is wel een ZZPer voor. China, zingen, film, schrijven, levensverhalen, familieopstellingen, vertalen… Ook in Utrecht wordt heel wat geZZPd.

Hoe bereiken al die ZZPers hun klanten? Welke rol speelt online marketing hierin? Dankzij de inleiding van Arie van Loopik bij het ZZP café van Podium Oost ben ik hierover een stuk wijzer geworden.

Arie van Loopik van Symbio Marketing begint zijn verhaal met een filmpje van Jim Collins. Collins schreef het boek Good to Great. Hij analyseert hierin wat langdurig succesvolle bedrijven anders maakt dan de rest. Deze bedrijven gedragen zich, volgens Collins, als egels.  

Van Loopik noemt dit het ‘egelprincipe’. De egels houden zich staande in een wereld van vossen (de concurrentie). De vossen zijn weliswaar erg snel, heel slim en strategisch. Maar… de egels trekken aan het langste eind: zij beperken zich tot één ding en als het minder gaat zetten ze hun stekels op. Ze doen iets waarin ze goed zijn, waar hun passie in ligt en waar mensen voor willen betalen. En dat doen ze met veel inzet.

Afbeelding: http://www.marketingagriculture.com
De egels maken zich niet druk over de nieuwste businesshypes. Ze zwalken niet, maar zijn authentiek en dàt voelen en waarderen hun klanten. De egels weten precies welk probleem ze voor hun klant oplossen. Het is het zaak om als ZZPer een egel te zijn, aldus Van Loopik. Dan ben je in jouw niche heel sterk. Ken je (potentiële) klanten, en weet waar ze van wakker liggen. Hoe kan jouw product dàt probleem oplossen? Volgens Van Loopik ‘het wakkerligmoment’.

Het is een interessante en inspirerende bijeenkomst. Ik heb gaandeweg een stuk beter voor ogen wat ik kan doen aan online marketing voor mijn bedrijf. Mijn conclusie is dat ik niet één blog, maar wel vijf blogs zou moeten hebben. Natuurlijk stuk voor stuk met unieke content en verwijzingen naar de andere vier blogs. 
Zo weet Google me zeker te vinden. Maar -en dat is nog veel belangrijker- opeens realiseer ik me wat mijn klanten uit de slaap houdt! En heb ik voor mijzelf een echt ‘wakkerligmoment’. Werk aan de winkel. Véél werk. 

Want een echte egel word je niet zomaar.  

ZZP café, elke laatste vrijdag van de maand 17.00 - 19.00 uur, Podium Oost, Utrecht.

No comments:

Post a Comment