Thursday, September 25, 2014

De dingen - Anna Karenina en de Ipad

De voorwerpen waar we ons mee omringen, wat we koesteren, wat we afdanken. Kortom, de dingen. Stuk voor stuk vertellen ze verhalen, over hoe ze gemaakt zijn, waar ze vandaan komen, bij wie ze horen, en bij welke tijd. Maar vooral ook over ons. Fascinerend.

Boeken, ik ben er dol op, eigenlijk kan ik niet langs een boekwinkel lopen zonder binnen te gaan en tenminste een boek te kopen. Ik heb een huis vol boeken en toch, toch gaat dit stukje over mijn Ipad. En het feit dat de Ipad mini in mijn leven een enorme verrijking is, en ja, ook met de e-reader functie die erop zit. Om maar niet te spreken over de camera (waarmee je zelfs film- en audio opnamen kunt maken!), dat je er mee e-mailen kunt. Allemaal heel fijn en gemakkelijk.

Maar die e-reader, die is helemaal geweldig. Niet om er duizende illegale e-boeken op te downloaden. Daar voel ik niets voor. Als ik een nieuw boek wil, ga ik wel naar de boekhandel. Ik vind mijn vaste boekhandel veel te leuk.
 

Maar er zijn boeken die ik niet gauw zou kopen, niet dat ik er niet nieuwsgierig naar ben, maar ze intimideren me teveel in de boekhandel. Boeken van Tolstoj of Dostojevski. Ik stel me dikke, dure boeken voor... Die taai en ouderwets zijn. 

Dankzij mijn e-reader ben ik er achter gekomen, dat dat niet waar is. In een onbewaakt moment zette ik gratis veertig klassieke boeken via een website op mijn e-reader. Onlangs -tijdens een korte vakantie- miste ik iets te lezen. Ik keek in mijn (overwegend eveneens gratis) bibliotheek, waar vooral veel leerzame e-boeken in over schrijven, organiseren en creativiteit in zitten. Daar had ik helemaal geen zin in, dus op naar de eveneens gratis klassiekers. Ik besloot dat het tijd was om me te verdiepen in Anna Karenina van Tolstoj.Typisch zo'n boek dat je gelezen MOET hebben.

Al  dagen heeft het me in de ban. Het is geweldig! Meeslepend, fris, spannend. Ik leef mee met de personages, via hen laat me onderdompelen in het Rusland van 150 jaar terug. Zo gaat het honderden pagina's lang. Wat een boek! Leve de Ipad!

No comments:

Post a Comment